jueves, 21 de diciembre de 2017

FASES DE LA MÚSICA ROCK: EL MILLOR I EL PITJOR DEL PERÍODE 1981 – 1985











Després de la tremenda descàrrega punk, va aparèixer, tant a la Gran Bretanya com als Estats Units, l’heterogeni moviment de la new wave, més assossegat que la moda que l’havia precedit i amb diversos estils com el pop tecnificat, el postpunk de caire sinistre i gòtic o el corrent dels nous romàntics, molt influenciat pel glam rock que va tenir lloc una dècada abans. Va ser llavors quan hi van sorgir bandes, algunes d’elles molt reivindicades al llarg del temps, com Joy Division, The Cure, Dépéche Mode (foto), Duran Duran, Spandau Ballet, The Cars o B 52’s.

Va ser en aquella època, potser més per necessitat de supervivència que no pas per algun altre motiu, que va néixer el rock independent. A causa que les emissores de ràdio de la FM cada cop retransmetien música més comercial, aquelles formacions que optaven per uns tipus de gèneres més arriscats, alternatius i experimentals es van haver de refugiar en petits segells discogràfics, entre els quals hi va destacar “The factory”, creat a Manchester per l’empresari britànic Tony Wilson.

Tanmateix, aquella també va ser l’època en què es van consolidar les ja referides ràdio-fórmules a les cadenes FM, en la qual va aparèixer el canal televisiu MTV i van prendre una notòria força els vídeos musicals. Tot plegat, va motivar una immensa comercialització de la música, fet que va contribuïr de forma decisiva, com ja s’ha indicat, en l’aparició de discogràfiques alternatives, doncs les grans firmes només arriscaven en intèrprets consolidats o en cançons d’assimilació ràpida. És possible que d’haver aparegut aleshores bandes com The Beatles o The Rolling Stones, per exemple, els seus temes no haguessin estat radiats per emissores radiofòniques tradicionals.

Igualment, les noves tecnologies, que es van imposar en bona part de les diferents tendències de la new wave, van arribar a cansar a finals d’aquell lustre, fins el punt que, mitjan la dècada, el pop – rock clàssic electrificat, compost normalment per veu, guitarra, baix i bateria, va ressorgir amb força, encara que, això si, ho va fer des d’una escena independent en què van brillar conjunts com els fugaços The Housemartins o els molt reivindicats The Smiths, que han tingut una influència inqüestionable en un munt de bandes alternatives. 

No hay comentarios: