domingo, 28 de febrero de 2016

HISTÒRIA DE LA MÚSICA ROCK: SUEDE




El grup londinenc Suede, format inicialment pel cantant Brett Anderson, el guitarrista i pianista Bernard Butler, el baixista Mat Osman i el bateria Simon Gilbert, compta amb l’honor de ser designada com la banda que va iniciar la moda del brit pop, si l’edició del senzill “The drowners” es considera el punt de partida del moviment. El quartet, molt influenciat per David Bowie, va revitalitzar el glam rock mitjançant l’estil melodramàtic del seu carismàtic vocalista.

Seguidament, la formació anglesa va gravar el seu primer àlbum, de títol homònim, força aclamat per la crítica, número u a les llistes del Regne Unit i amb reclams com “So young”, “Animal nitrate” o la ja referida “The drowners”. Suede, elegida per la premsa especialitzada com la millor nova banda britànica, semblava trobar-se en una conjuntura perfecta, però els problemes van arribar per les divergències entre els dos líders: Anderson i Butler.

Malgrat la mala relació entre el cantant i el guitarrista, el conjunt britànic va poder confeccionar l’excel•lent treball “Dog man star”, un magnífic àlbum, el qual considero el millor disc portat a terme durant l’era del brit pop i una de les millors obres realitzades durant la dècada dels 90 en línies generals. L’edició, que conté extraordinaris temes com “We are the pigs”, “The wild ones”, la bowiniana “The power” o “New generation”, va rebre els elogis unànimes de la crítica, però va suposar un descens comercial, doncs no va poder superar el tercer lloc a la Gran Bretanya.

“Coming up !”, en què el jove guitarrista Richard Oakes va substituir Butler i en el qual va entrar també com a cinquè membre del grup Neil Codling (guitarra, teclats i sintetitzadors), va tornar Suede a la posició més alta de les llistes del Regne Unit, encara que personalment considero el disc inferior al seu predecessor. L’àlbum, que compta amb peces com “Lazy” o “The beautiful ones”, va tancar una excel•lent trilogia de la formació londinenca, si bé el seu quart treball, “Head music”, va ser també número u, tot i que les crítiques ja no van ser tan benèvoles.

Suede, amb greus problemes d’addicció a les drogues d’Anderson, va passar pel seu pitjor moment amb l’edició de l’àlbum “A new morning”, en el qual no va participar Codling, motiu perquè el grup tanqués un parèntesi, que es va reobrir amb l’elogiat treball “Bloodsports”, amb cançons com “Barriers” o “Snowblind”, un renaixement que ha tingut continuïtat amb l’obra “Night thoughts”, el primer top 10 als Estats Units, la seva assignatura pendent.

No hay comentarios: