Mitjan la dècada dels 60, la lluita pels drets civils de la població afroamericana dels Estats Units es va intensificar de la mà del líder pacifista Martin Luther King. Aquella època va coincidir amb un dels períodes més importants, influents i decisius de la música negra nord-americana, quan la música soul va passar per la seva etapa estel•lar.
El soul va rebre una gran influència del gospel, estil en què es van formar molts dels seus intèrprets, mentre va suposar una evolució del blues i el rythm & blues, en una versió més rítmica, comercial, accessible, sensual, passional, amb molt de sentiment i en alguns casos ballable. Els grans referents del gènere en van ser el mític Ray Charles, que havia protagonitzat ja una extraordinària i extensa carrera en el jazz, el blues i el country; James Brown, anomenat el padrí de l’estil, i el malaguanyat Sam Cooke (foto), gran ídol de molts dels cantants que van marcar l’època analitzada.
A més dels intèrprets ja assenyalats, com a màximes estrelles del soul cal destacar alguns representants de la discogràfica Tamla Motown, com el solista Marvin Gaye o els grups The Supremes i The Temptations, així com artistes com Ben E. King, famós pel cèlebre “Stand by me”; Wilson Pickett, Percy Sledge, Dionne Warwick, Aretha Franklin o Otis Redding, els dos darrers reconeguts com a reina i rei de l’estil, sense oblidar l'enèrgic duo format per Ike i Tina Turner.
Arran de l’entrada al decenni dels 70, la moda del soul, que va tenir com a principals seus les localitats de Chicago, Detroit i de manera molt especial Memphis, ciutat que albergava els estudis Stax, va decaure, en un període en què Redding ja havia trobat la mort en un accident aeri, Franklin havia entrat en una etapa dominada per la crisi i la inestabilitat o les Supremes s’havien dissolt definitivament, en un moment en què Diana Ross va iniciar una brillant carrera en solitari.
El soul, però, va ser clau per a l’adveniment de l’època àlgida del funk, durant la totalitat dels 70, i de forma molt especial en el boom que va viure la música disco en els anys finals d’aquella dècada, sobretot arrel de la projecció del film “Saturday night fever”, sense oblidar els diferents revivals que ha tingut el gènere al llarg dels anys, sense anar més lluny els darrers temps de la mà de la desapareguda intèrpret anglesa Amy Winehouse o el duo nord-americà Black Keys, entre d’altres.
No hay comentarios:
Publicar un comentario