lunes, 2 de junio de 2014

HISTÒRIA DE LA MÚSICA ROCK: ALTRES GRUPS DE LA MÚSICA AFROAMERICANA DE LA DÈCADA DELS 60




The Four Tops (foto). Grup estel•lar de la Tamla Motown format per Levi Stubbs, Abdul Fakir, Renaldo Benson i Lawrence Payton, formació que es va mantenir un munt d’anys intacte, fins el dia de la mort de Payton. El quartet va deixar per a la posteritat els hits “I can’t help myself” i “I’ll be there”, tots dos escrits pel trio format per Brian Holland, Lamort Dozier i Edward Holland.

Ike & Tina Turner. Parella sentimental i artística, ell havia estat un dels pioners del rock’n roll, amb aportació al mític film “Rocket’88”, mentre ella era una intèrpret d’una energia i vitalitat inqüestionables. Junts van formar una de les associacions de més èxit de la música negra durant la dècada dels 60, però més tard va arribar la doble separació, tant pel que fa al factor íntim com pel que respecta al professional. Després d’una important crisi, Tina va ressorgir amb força als anys 80, encara que des d’un sector molt comercial.

Martha & the Vandellas. Trio integrat per Martha Reeves, Anette Beard i Rosalind Ashford. El grup va mantenir una gran rivalitat amb l’altre gran trio femení de la Tamla Motown, The Supremes, mentre va aconseguir un enorme èxit amb el tema “Dancing in the street”.

The Miracles. Smokey Robinson, que va arribar a ser president de la discogràfica Motown, va encapçalar aquesta formació, que inicialment va comptar també amb la presència de Ronnie White, Pete Moure, Lawrence Deson i James Grice. El grup, que més tard es va anomenar Smokey Robinson & The Miracles, va editar cançons com “If you can’t want”, “The tears of a clown”, “I don’t blame you at all” o “You really got a hold on me”, aquesta última versionada per The Beatles.

The Supremes. Trio estel•lar de la Motown format per la futura estrella Diana Ross, Forence Ballard i Mary Wilson. El grup és encara avui la formació femenina més venedora de la història de la música popular als Estats Units, en gran part gràcies a les composicions de Holland, Dozier i Holland. Més tard, el conjunt va passar a anomenar-se Diana Ross & The Supremes, però les marxes d’aquella i de Ballard van significar el final de l’associació.

The Temptations. En un principi, el grup va estar format per Otis Williams, Elbridge al Bryant, Melvin Franklin, Eddie Kendricks i Paul Williams, però la formació va estar constantment sotmesa a variacions, fins el punt que només el primer d’ells va romandre a la banda. Aposta important del segell Motown, el quintet va aconseguir el seu gran èxit durant els inicis de l’era daurada del gènere funk, quan va gravar el clàssic “Papa was a rolling stone”. 

No hay comentarios: